الشيخ محمد آصف المحسني
368
انوار هدايت (تفسير قرآن كريم) (فارسى)
اكنون تقدس پيدا كردهاند ! در واقع دست تراشيدههاى خود را دوست داشتند ، بتها را با دست خود درست مىكردند و سپس آنها را تعظيم مىنمودند و حاجتهاى روز مره خود را از آنها مطالبه مىكردند . « ذلِكَ مَبْلَغُهُمْ مِنَ الْعِلْمِ » آنان از روى عمد خود را بىشعور درست مىكردند . مشركين اصلًا فكر نمىكردند كه چرا ساخته دست خود را پرستش مىكنند ؟ فكر نمىكردند خودشان نيز همانند اين سنگها و فلزها مخلوق هستند و حتماً كسى است كه آنها را خلق نموده است ! اگر ما مىتوانستيم خود به خود به وجود بياييم ، بايد اين بتها نيز خود به خود ، به وجود مىآمدند ! چرا ما چيزى را پرستش كنيم كه خود ما آنها را ساختهايم ؟ ! چرا ما آنكسى را نپرستيم ، ؟ كه خالق ما و خالق همهى موجودات است ؟ آنان درواقع ، خود را در جهل خود غرق كرده بودند ، هرچه پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم آنان را ارشاد و نصيحت مىكرد ، قبول نمىكردند . ضعف علمى مسلمانان حاضر متأسفانه اكنون نيز انسانهايى هستند كه در جهل خود كمتر از مشركين قريش نيستند ، در همين عصرىكه ما زندگى مىكنيم ، در قرن بيست و يكم ، قرن علم و ارتباطات ، انسانهايى پيدا مىشوند كه به پستى خود افتخار مىكنند ، كارشان دروغ ، نيرنگ ، حقهبازى و فريب است ، وقتى دزدى و راهزنى مىكنند ، به خود مىبالند ، وقتى اختلاس ، ورشوه خوارى مىكنند ، خود را زيرك و زرنگ فكر مىكنند ، نمىدانم آنان از چه رو ، كلاه گذارى ، نيرنگ ، دروغ ، دزدى ، رشوت و اختلاس را براى خود افتخار مىدانند ؟ ! آيا اينها براى انسان افتخار است ؟ آيا اين صفات ضد